Programmatie

There are no upcoming events at this time.

Doorlopende bespelingen

In de hoop dat de coronamaatregelen tegen de zomer zullen versoepelen en openluchtactiviteiten weer mogelijk worden, hopen we u te mogen verwelkomen op onze zomerconcerten 2021.

Wie in alle rust wil genieten van een beiaardconcert, kan plaatsnemen in de tuin naast de kerk. Aangezien dit een “stille luisterplek” is, vragen we om daar tijdens het concert niet te praten.

Jaarlijks voorziet de beiaardvereniging op de tweede zaterdag van mei een daguitstap naar een stad met een of meer beiaards. Mechelen en Lier werden al bezocht en vorig jaar was Gent aan de beurt, maar die uitstap is uitgesteld naar 2022.

Bespelingen gebeuren op een vaste dag (of dagen) van de week.
In Puurs speelt de beiaardier elke  donderdag van 11 tot 12 uur tijdens de wekelijkse markt. Het voornaamste doel is het opvrolijken van dit wekelijkse moment waarop veel inwoners op dezelfde plek samenkomen.

Concerten worden georganiseerd voor een publiek dat speciaal komt luisteren naar de beiaardmuziek. De beiaardier speelt een programma dat vooraf aan de luisteraars wordt meegedeeld.
Wie in alle rust wil genieten van een Puurs beiaardconcert, kan plaatsnemen in de tuin naast de kerk. Wie een concert ook een fijne gelegenheid vindt om mensen te ontmoeten, is welkom op het Kerkplein waar de Beiaardvereniging een stand met drankjes, enkele statafels en zitgelegenheid voorziet.

De voorslag is de korte melodie die in Puurs de klokslag op het uur en halfuur voorafgaat.

De voorslag gebeurt door een digitale automaat die aangesloten is op het beiaardklavier en vandaar op de klepels in de klokken. De melodieën van de automaat worden ingespeeld door de beiaardier.
Het is uit de voorslag dat het beiaardspel ontstaan is. Omdat de burgers vroeger voor het kennen van de tijd aangewezen waren op torenklokken en niet van tevoren wisten wanneer de klok zou slaan, werden ze “verwittigd” zodat ze het aantal slagen konden tellen. Dit verwittigen gebeurde door een “voorslag” van enkele kleinere klokjes. Het uitbreiden van die voorslag tot meer klokken van verschillende toonhoogte schiep rond 1500 de mogelijkheid om kleine melodieĂ«n ten gehore te brengen. Vanaf het moment dat die klokken werden verbonden met een stokkenklavier dat manueel bespeeld kon worden, was er sprake van een beiaard.

Hoewel het nut van de voorslag als verwittiging vandaag niet meer nodig is, is die traditie toch blijven bestaan.

Torenbezoeken

Voor wie de toren van de Sint-Pieterskerk wil beklimmen om een kijkje te nemen in de beiaardkamer en speelcabine, kan een afspraak maken door een mail te sturen naar info@beiaardverenigingpuurs.be.

Een bezoek duurt ongeveer Ă©Ă©n uur en kan voor maximum 8 personen per beurt ingericht worden. De ruimte in de beiaardkamer is beperkt en de klim naar boven vergt tijd en inspanning. In totaal moeten ca. 150 treden beklommen worden: eerst een gesloten stenen trapgedeelte, daarna houten trappen in de open torenruimte en ten slotte een steile ladder naar de beiaardkamer. Aan kleine kinderen, aan wie snel uitgeput of slecht te been is en aan wie last van hoogtevrees heeft, raden we deze beklimming af.

Dit heb je gemist

Gieten van de klokken – 24 november 2016

Afhalen van de klokken – 28 maart 2017

Inwijding van de beiaard – 8 april 2017

Inhuldiging van de beiaard – 9 april 2017

Ode aan de zorgverleners – 21 maart 2021

Mogen wij u voorstellen aan Carson Landry?
Hij is een Amerikaanse beiaardstudent uit Orlando.

Op 21 maart speelde hij om 12u ‘Ik hou van u‘ van Noodkaap op onze beiaard. Net zoals in 30 andere Vlaamse steden weerklonk dit nummer door de klokken als ode aan de zorgverleners.

Beluister hieronder het fragment.

Maatschappelijke zeteL

Hoogstraat 94