Beiaardier

Het was beiaardier Tom Van Peer die op 20 mei 2017 de nieuwe beiaard inspeelde en sindsdien instond voor de wekelijkse marktbespelingen en het merendeel van de jaarlijkse concerten.

Tom Van Peer (°1975) woont in Mechelen en is beiaardier van Lokeren en Puurs. Hij studeerde piano aan de Internationale Jazzstudio in Antwerpen en beiaard aan de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn in Mechelen.  In 1998 behaalde hij zijn laureaatsdiploma en werd hij eerste laureaat van de Internationale Koningin Fabiolawedstrijd voor beiaard. Hij ontving tevens de SABAM-prijs voor de beste vertolking van een hedendaags Belgisch werk. Hij was jurylid bij verschillende belangrijke beiaardwedstrijden en wordt regelmatig uitgenodigd als gastdocent improvisatie voor masterclasses.

Van Peer is een fervent vertolker van jazz op beiaard en zijn improvisaties in diverse stijlen getuigen van zijn creativiteit met muziek. Hij geeft pianoconcerten en beiaardconcerten in binnen- en buitenland. Met Lucy Kloeck vormt hij het Duo Amadina. Zij treden regelmatig op met diverse instrumenten. Lucy is sopraan, speelt viool en nyckelharpa, Tom begeleidt met piano, beiaard of accordeon.

Sinds 2012 is Tom Van Peer docent aan de Mechelse beiaardschool voor het vak improvisatie. In 2018 heeft hij de Lion-Francout Prijs gewonnen, een onderscheiding die jaarlijks toegekend wordt aan een blinde persoon die door zijn moed en activiteiten de bezwaren van zijn handicap overstijgt.

Maatschappelijke zeteL

Hoogstraat 94