Beiaardproject

De beiaarddroom, die bij verschillende inwoners van Puurs al geruime tijd leefde, kreeg in 2016 vaste vorm en werd een jaar later werkelijkheid dankzij de financiële steun van Puurse burgers en bedrijven.

Op 20 mei 2017 werd de beiaard van Puurs feestelijk ingehuldigd. De lege achthoekige klokkenkamer in de toren van de Sint-Pieterskerk kreeg hiermee een gepaste invulling en de beiaardklanken zorgden voor een nieuwe sfeer in de straten van Puurs.

De beiaard werd vervaardigd en geïnstalleerd door Royal Eijsbouts in Asten, Nederland, de vermaarde klokkengieterij die klokken en beiaards levert aan de hele wereld.
De Puurse beiaard is een hoogwaardig instrument met 50 bronzen klokken, waarvan de grootste 505 kg weegt. Ter vergelijking: de zwaarste klok van de beiaard in de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen weegt 8180 kg. Het relatief lichte gewicht van het Puurse instrument zorgt voor een delicaat en sierlijk timbre.

Het beiaardproject werd mogelijk gemaakt door crowdfunding en sponsoring via de Koning Boudewijnstichting. Puurse burgers, bedrijven en de gemeente Puurs sponsorden met veel enthousiasme een klok of leverden een financiële bijdrage voor klavier en installatie. Hun namen zijn vereeuwigd op de klokken en vermeld op het klavier en een bord op de speelcabine.

Beiaard als instrument

De beiaard hangt in het octogonale gedeelte van de toren van de Sint- Pieterskerk op ca. 50 m hoogte. Het collectief telt 50 bronzen klokken die in totaal een gewicht hebben van 3890 kg. De gehele installatie van de beiaard weegt ca. 7000 kg.

De klokken werden gegoten door Koninklijke Eijsbouts, Asten (Nederland). Het proces om de grootste klokken te vervaardigen duurde ongeveer twee maanden.

Het klavier is een Noord-Europees standaardklavier, de toonaard is A-groot, chromatisch tot D5 en de automaat is een pneumatisch systeem.

De klokken werden plechtig ingehaald op 8 april 2017 en vervolgens werd de beiaard feestelijk ingehuldigd op 20 mei 2017.

Beiaardcultuur

Op 25 november 2014 heeft de Unesco de Belgische beiaardcultuur erkend als een beste praktijk op het vlak van het borgen van immaterieel cultureel erfgoedDat is een belangrijke internationale erkenning voor de Belgische beiaardiers en al wie zich voor onze beiaardcultuur inzet.

De borging van de beiaardcultuur heeft een bredere betekenis dan de studie en de bescherming van de instrumenten. Het begrip slaat ook op het doorgeven van kennis aan nieuwe generaties en het voortdurend vernieuwen van de traditie, om ze te blijven verbinden met het maatschappelijke gebeuren van vandaag.

De beiaard is ontstaan rond 1500 in de Zuidelijke Nederlanden en is het oudste muzikale massamedium uit de geschiedenis. Vandaag is de beiaard het grootste muziekinstrument ter wereld.

De voorbije 100 jaar hebben beiaardiers en vele anderen, die zich voor de beiaardcultuur inspannen, dit unieke muzikale erfgoed steeds weten te vernieuwen. We danken het aan hen dat beiaardmuziek nog steeds de sfeer van tientallen Belgische steden en gemeenten kleurt, ondanks de ontwikkeling van nieuwere muziekmedia, en dat de belangstelling van het publiek nog groeit.

De Vlaamse Beiaardvereniging en de Association Campanaire Wallonne dragen onze beiaardcultuur.

De Belgische beiaardcultuur valt op door haar streven naar een evenwicht tussen vernieuwende initiatieven en respect voor de historische rol van de beiaard. Daarbij staat het creëren van een breed draagvlak steeds voorop: vanuit de lokale beiaardwerking worden ervaringen uitgewisseld met de nationale organisaties en de Wereldbeiaardfederatie, die de dynamiek rond de beiaard versterken.

De Unesco waardeert de jarenlange ervaringen en acties in België voor het doorgeven en vieren van de beiaardcultuur. De organisatie roemt ze als een voorbeeld voor erfgoedgemeenschappen overal ter wereld. Die erkenning omvat zowel het beiaardrepertoire, de opleidingen, de concerttradities als de verhalen rond beiaardmuziek.

Maatschappelijke zeteL

Hoogstraat 94